|
|
SHASHMAQOM
(Buxoro
Shashmaqomi).
|
|
Shashmaqom
shakli bastakorlik san’atining mahsulidir.
Bastakorlik an’analari ham juda qadimdan
boshlab davom etib kelmoqda. Temuriylar, ayniqsa
Navoiy davrida, keyinchalik XVI-XVII asrlarda
bastakorlik san’ati yuksak darajada bo`lganligi
qo`lyozma man’balardan ma’lum.
Bastakor
so`zi tojikcha bo`lib, bog`lovchi, bastalovchi
ma’nosini anglatadi. O`tmishda bastakorlarning
faoliyati turlicha bo`lgan. Dastlab ular maqomlar
va xalq musiqa asarlari asosida betakror kuy va
ashulalar yaratganlar. Yana, bastakorlar maqom
pardalari negizida yangi-yangi yo`llar, yaratganlar,
tayyor kuyga yangi pardalar kiritib, yoki uni
boshqa doira usuliga tushirib, jozibali va mukammal
asarlarni yuzaga keltirganlar. Binobarin, she’r
matnlarining ashulaga shaklan hamda mazmunan moslab
tushirilishiga ham alohida ahamiyat berganlar.
Shashmaqomdagi turkumlarning yuzaga kelishila
bastakorlardagi bunday tajriba alohida ahamiyat
kasb etadi. Ba’zan sho`’balar, masalan,
Buzruk maqomidagi Talqini Uzzol, Nasri Uzzol va
Ufari Uzzol qismi ohangdosh
ashulalar bo`lib, faqat doira usuli va she’r
o`lchovidangina farq etadi. Shashmaqom turkumlari
ko`pincha ashulalarning yangidan-yangi variantlarini
yaratish bilan takomillashtiriladi. |
Shunday
qilib, Shashmaqom o`tmishdagi bastakorlik an’analarining
mahsuli sifatida, maqomchilikdagi boy tajribaga
asoslangan holda yuzaga keldi. Keyingi ikki asrdan
ko`proq, o`tgan davr ichida, bir sozanda –
xonandadan ikkinchisiga og`zaki tarzda o`tib kelishi
jarayonida Shashmaqom tobora juda katta o`zgarishlarga
uchradi va bizgacha etib keldi. Bu narsa XIX asrda
tuzilgan va maqomlarga aytilgan she’r to`plamlaridagi
maqom va sho`’balar nomini, she’r
o`lchovlari hozirgi maqom qismlari bilan solishtirilsa,
yaqqol seziladi.
Shashamaqom
o`zbek xalqi musiqa merosida juda katta o`rin
tutadi Shashamaqom yo`llarida milliy va mahalliy
musiqaning boy ohanglari, vazn xususiyatlari,
doira usullari va ashulalar she’rlarini
moslab tushira bilish qoidalariga bog`liq qator
tomonlar mujassamlangan.
Xalq
musiqa asarlarining qaysi birini olib qaramang,
ular u yoki bu maqom yoki uning sho`’ba
pardasi, kuy tuzilishi, doira usuliga juda o`xshashligani
bilib olish mumkin. Keyingi kuzatishlar Shashmaqom,
xalq musiqa merosining asosini tashkil etadi deyishga
imkon beradi. U 250 ga yaqin cholg`u va ashula
yo`llarini o`z ichiga oladi. Ular asosida yaratilgan
yuzlab xalq kuy va ashula namunalari, surnay yo`llari
hisobga olinsa, maqomlarning xalq musiqasida tutgan
o`rni naqadar baland ekanini yana bir bor bilib
olish mumkin.
Shashamaqomga
kirgan oltita maqomning har biriga alohida to`xtalib
o`tishdan avval maqomlarning tuzilish qoidalari
haqida umumiy tarzda tushuncha beramiz.
Shashmaqom
tojikcha olti maqom demakdir. Shashmaqom taruibidagi
Buzruk, Rost,
Navo, Dugoh, Segoh va Iroq maqomlarining har biri
yirik shakldagi turkumli asarlar bo`lib, 20 tadan
45 tagacha katta va kichik hajmdagi maqom yo`llarini
o`z ichiga oladi.
O`tmishda
maqomlarning ijri etilishida tanbur va doira etakchi
sozlardan hisoblangan. Maqom qismlari turkum tarzida
yoki yakka kuy va ashulalar tarzida yakka navozanda
xonanda yoki dastalar tamonidan ijro etilgan.
Jo`rnavozlik tarkibida Ikkita tanbur, bitta dutor,
bitta qubuz yoki sato, doira va bir necha hamnafas
xonandalar bo`lgan. Ko`rinib turibdiki, dastaga
yolg`iz torli asboblar kiritilgan. Bizningcha
tanburning etakchi soz deb qabul qilinishiga ham
ma’lum sabab bor. U turli maqomlarga moslab
sozlashga qulay bo`lgan. Mabodo ashulachining
ovozi keng diapazonli maqom yo`llariga yeta olmasa,
uni bir-ikki pardaga past qilib sozlash mumkin
edi. Olti maqomlarga asboblarni sozlashda ham
tanbur qandaydir o`lchovli soz bo`lgan. Binobarin
uni turli maqomlarga moslab sozlash mumkin. Shu
sababli olti maqomga tanbur uch xil (kvinta, kvarta
va katta sekunda) qilib sozlangan va Mezrobi Rost,
Mezrobi Segoh, hamda Mezrobi Navo deb nomlangan. |
|